Wanneer je eenmaal door een burn-out thuis zit, heb je nog een lange weg te gaan voordat je weer de oude bent. Zonde, want als je op tijd aan de bel trekt, hoeft het in principe niet zover te komen. Helaas komen mensen er pas achter wat er aan de hand is, als het al te laat is.

Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie zijn stress en burn-out de beroepsrisico’s waar we in de toekomst voor moeten uitkijken. Maar hoe kun je voorkomen dat je overspannen raakt en uiteindelijk zelfs een burn-out krijgt?

Graag deel ik een aantal tips met jou die kunnen helpen bij het voorkomen van een burn-out, want ik gun jou ook een gezond bedrijfsleven. Een gezond bedrijf en gezonde werknemers zorgen voor een groeiend bedrijf. Wie wil dat nou niet? Lees gauw verder voor de tips.

 

Een burn-out voorkomen

 

TIP 1: Slaap voldoende en rust goed uit.

Oh, jij bent iemand die een paar uur slaap per nacht nodig heeft? FOUT! Die mensen bestaan niet. Een mens heeft (ongeveer) acht uur slaap per nacht nodig om goed te kunnen functioneren. Hiernaast moet je ook goed uitrusten. Plan dus na een drukke periode bewust een rustige periode in. Probeer je werkdruk te verlagen en een tijdje meer rust te nemen tot je weer het gevoel hebt, dat je er tegen aan kunt.

TIP 2: Ken en accepteer je grenzen.

Alles lijkt perfect te zijn bij een ander, maar niemand is perfect. Wanneer je perfect bent, heb je geen uitdagingen meer. Daar is toch helemaal niks leuks aan? We hebben allemaal onze eigen beperkingen. Ken en accepteer jezelf. Ken je sterktes en zwaktes en accepteer je grenzen.

TIP 3: Beweeg voldoende.

Beweging is goed voor je fysieke én mentale toestand. Dit betekent niet dat je even een paar rondjes moet rennen, wanneer je niet lekker in je vel zit. Je moet regelmatig actief bezig zijn om de effecten op je mentale toestand te merken. En met ‘actief’ bedoel ik niet een marathon rennen. Dagelijks een paar blokjes om is al genoeg. Houd dit dan wel dagelijks vol!

TIP 4: Neem een time-out.

Houd je bezig met de activiteiten die jou tot rust brengen en maak regelmatig een moment vrij voor jezelf. Bouw herstelmomenten in tijdens je werkdagen. Mediteer bijvoorbeeld dagelijks, neem af en toe een pauze van een paar minuten tussendoor om bewust adem te halen en geniet rustig van je lunch.

TIP 5: Eet gezond.

Een afwisselende en complete voeding geeft je meer energie, terwijl een ongezonde voeding de symptomen van stress en burn-out verergert. Vermijd daarom suiker en alcohol en gun jezelf voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B en C.

TIP 6: Vraag een ander om hulp.

Om hulp vragen is géén teken van zwakte, maar een uiting van zelfkennis en zelfredzaamheid. Als je iemand vindt die je kan helpen, valt er vaak een grote last van je schouders.

TIP 7: Praat over jouw problemen.

Wanneer je last hebt van stress of problemen, praat er dan over. Dit kan met mensen in jouw omgeving, maar dit kan ook met bijvoorbeeld een professional. Door je zorgen en problemen te benoemen, heb je er beter vat op. Door je problemen te benoemen, besef je ze ook meer en hierdoor kan je er oplossingen voor bedenken. Je emoties stapelen zich op als je alles opkropt en dit kan de emmer doen overlopen.

 

Zitten er tips tussen waar je wat aan hebt en die je zelf kan toepassen? Of pas je dit allemaal al toe? Laat het weten in een reactie hieronder. Ik ben erg benieuwd.

Heb jij je PE punten/bijscholing voor dit jaar nog niet (helemaal) behaald? Wij bieden een aantal trainingen aan binnen een online portaal om toch je punten/bijscholing te behalen. Dus heb je nog 2, 4 of zelfs 8 PE-punten/bijscholing nodig, kan je deze behalen via ons PE Masterprogramma! Meld je nu aan door een e-mail naar relaties@bewindservicedesk.nl te sturen of bel naar 0342 847 487.

Op jouw groei,
Erika Morren

})

Interesseformulier'Praktijkopleiding Mentorschap'

Indien je meer informatie wilt over het curriculum, de studiebelasting en lesvorm van de Praktijkopleiding Mentorschap dan nemen we graag met jou contact op. 

You have Successfully Subscribed!