Social media wordt in een snel tempo één van de belangrijkste aspecten van online marketing. Je vraagt je misschien af: Waarom zou ik social media gebruiken? Wat zijn de voordelen van social media marketing? Heb ik het echt nodig? De laatste vraag kan ik al gauw voor je beantwoorden: Ja, je hebt het nodig!

Social media wordt niet langer genegeerd in ons dagelijks leven. We staan er mee op en we gaan er mee naar bed. Hierdoor liggen er zoveel kansen voor jou. Wereldwijd zijn er miljoenen, miljarden mensen die gebruik maken van verschillende platformen van social media. Geweldige kansen, want dit is ook waar jouw doelgroep zich bevindt.

Voor sommige ondernemers is social media marketing ‘The next big thing’. Een waardevol marketing tool waarvan men ten volle gebruik van moet maken. Benieuwd waarom? Lees gauw verder!

 

Social Media Marketing

 

VOORDEEL 1: Verhogen van naamsbekendheid/merkbekendheid

Er is momenteel geen beter kanaal voor naamsbekendheid/merkbekendheid dan social media. Startende ondernemers of bedrijven die aan rebranding doen, kunnen in korte tijd veel content verspreiden en kunnen direct feedback krijgen. Om goede resultaten te krijgen, heb je echter up-to-date, relevante en nuttige content nodig. Dit is een kwestie van vallen en opstaan. Je ontdekt wat voor soort content populair is. Het kost tijd en moeite, maar wanneer je content massaal gedeeld wordt, dan zul je zeker de vruchten plukken.

Iedere mogelijkheid die je hebt om content te verspreiden, vergroot je zichtbaarheid. Dit is van belang, omdat op deze manier nieuwe cliënten je gemakkelijker kunnen vinden en makkelijk toegang hebben tot je berichten of Messenger bijvoorbeeld. Ook zorgt het voor meer vertrouwen met bestaande cliënten. Juist die vertrouwensrelatie met jouw cliënten zorgen voor mond-op-mond reclame en dit verhoogt je naamsbekendheid/merkbekendheid.

VOORDEEL 2: Genereren van websiteverkeer

Door content te plaatsen op social media, geef je gebruikers een reden om door te klikken naar je website. Je kunt het beste een link naar jouw website opnemen in je bericht. Door regelmatig updates met links op bijvoorbeeld Twitter, Facebook of LinkedIn te plaatsen, genereer je extra websiteverkeer. Hoe beter de kwaliteit van je content, hoe meer inkomend verkeer je genereert en dat biedt kansen op conversies.

VOORDEEL 3: Hogere ranking in Google

SEO is de beste manier om relevant verkeer van zoekmachines (Google) te krijgen. Het nadeel van SEO is dat het continu verandert dus moet je contant alles aanpassen. Google berekent nu ook je ranking op basis van je aanwezigheid op social media. Dit wordt zelfs als een heel belangrijke factor gezien, omdat bekende merken overduidelijk aanwezig zijn op social media.

Door actief aanwezig te zijn op social media, geeft dat aan dat je geloofwaardig en betrouwbaar bent. Dit houdt dus in dat als je voor specifieke keywords wilt scoren in Google, dat je dit bijna niet meer kunt doen zonder aanwezigheid op social media.

VOORDEEL 4: Stilstaan is achteruitgaan

De uitdrukking ‘’stilstand is achteruitgang’’ wordt in veel bedrijfstakken gebruikt. De opkomst van social media heeft de marketing volledig veranderd. Het is van belang voor jouw bedrijf om met de trends mee te gaan en die zijn tegenwoordig juist te vinden op internet. Social media is inmiddels volwassen, waardoor je er als (innovatief) bedrijf niet meer omheen kunt. Om nog maar te zwijgen over de grote aanwezigheid van jouw (potentiële) doelgroep.

VOORDEEL 5: Inzetten van social media is goedkoop

Social media kost jouw onderneming bijna niets (tenzij je gaat adverteren), wat het natuurlijk aantrekkelijker maakt. De enige kosten zijn de personeelskosten van je personeel dat de social media kanalen beheert.

VOORDEEL 6: Resultaten zijn gemakkelijk te meten

Meten is weten. De resultaten van jouw social media zijn eenvoudig te meten. Social media kanalen zoals Facebook en LinkedIn bieden zelf een aantal dashboards op hun platforms om de interactie te analyseren. Ook in Google Analytics vind je veel informatie over het aandeel van social media in je verkeer, conversies en omzet.

VOORDEEL 7: Concurrenten

Jouw concurrenten zijn waarschijnlijk ook al actief op social media. Hiermee trekken ze cliënten aan die jij niet kunt bereiken (als je geen gebruik maakt van social media). Als je jouw concurrenten volgt op de social media kanalen, blijf je op de hoogte van hun activiteiten.

 

Ik hoop dat je iets hebt aan de voordelen die ik hierboven heb benoemd. We willen namelijk allemaal groeien, toch? Heb je zelf nog toevoegingen? Laat het weten in een reactie hieronder. Ik ben erg benieuwd!

 

Wil jij zelfstandig ondernemen als bewindvoerder of mentor? Bekijk dan nu onze Praktijkopleiding Bewindvoering en Praktijkopleiding Mentorschap voor meer informatie.

 

Op jouw groei,
Erika Morren

})

Interesseformulier'Praktijkopleiding Mentorschap'

Indien je meer informatie wilt over het curriculum, de studiebelasting en lesvorm van de Praktijkopleiding Mentorschap dan nemen we graag met jou contact op. 

You have Successfully Subscribed!