Wat doe je als er iets misgaat in jouw organisatie zoals wanpraktijken van medewerkers? Met wie neem je contact op en wat doe je met social media? Goede crisiscommunicatie is essentieel voor de reputatie van je bedrijf.  Bij een crisissituatie moet je supersnel maar correct handelen. Je hebt een fout gemaakt, bewust of onbewust, en dat moet je nu goedmaken,  maar je moet niet nog meer fouten maken door bijvoorbeeld radiostilte of zelfs liegen.

Ik heb gelukkig nog nooit een dergelijke situatie meegemaakt, maar iedereen moet voorbereid zijn op het toepassen van crisiscommunicatie. Daarom vertel ik je in dit blog hoe je een crisissituatie aanpakt.

Crisiscommunicatie pak je zo aan

#Tip 1 Bereid je voor. Stel vandaag nog een crisisteam en -protocol samen, aangezien je daar geen tijd voor hebt als het écht misgaat. En het gaat vroeg of laat een keer mis. Bedenk waar een eventuele negatieve situatie kan ontstaan en hoe je die zou kunnen oplossen. Houd het crisisteam klein. Dat is overzichtelijk.

#Tip 2 Haal zo snel mogelijk de feiten boven water. Breng het gehele probleem in kaart. Wat is er precies aan de hand? Is het wel een echt probleem? Waar ligt het probleem? Welke acties moeten en kunnen we ondernemen? Wordt er van ons verwacht dat we erover communiceren of kunnen we het beter achter de schermen oplossen?

#Tip 3 Bied je excuses aan. Heb je alle feiten in kaart gebracht en is er inderdaad iets niet goed gegaan? Bied je excuses aan. Richt je hierbij eerst op de mensen en toon empathie. Richt je daarna op bedrijven en instanties.

#Tip 4 Los het probleem zo goed mogelijk op, waarbij je je wederom eerst op de mens richt. Handel zo snel mogelijk. Alle betrokkenen (cliënten, bedrijven, instanties, journalisten, etc.) moeten weten dat je het probleem oplost, en hoe. Wees eerlijk en maak geen valse beloftes. Het internet vergeet niets.

#Tip 5 Plaats een bericht op je social media-kanalen. Erken het probleem, bied je excuses aan en vertel hoe het oplost.

#Tip 6 Communiceer goed met journalisten. Als er een (grote) crisissituatie is, drommen de journalisten zich voor je deur. Ga op een gelijkwaardige manier om met journalisten. Vertel wat er mis is gegaan en hoe je het probleem oplost. Het liefst spreken de journalisten een directeur, want een PR-medewerker vertelt, in hun ogen, een standaard PR-verhaaltje. Een directeur wordt serieuzer genomen. Gaan de journalisten vooral in op de negatieve dingen die ze al gehoord hebben? Wijs ze dan op hun journalistieke verantwoordelijkheid: zij moeten de feiten onderzoeken. Ondersteun ze hierbij door ze niet in de weg te zitten. Wees niet te bang voor journalisten. De meeste journalisten zijn nog steeds integere professionals, die hun werk goed willen doen en niet zomaar geruchten zullen publiceren als ze van jou de daadwerkelijke feiten kunnen krijgen.

#Tip 7 Bagatelliseer het probleem niet. Dit is precies wat bekende personen zoals Kevin Spacey en Harvey Weinstein hebben gedaan, en daarmee hebben ze het probleem vele malen erger gemaakt en bovendien werden ze het mikpunt van spot op het internet.

 

Heb jij wel eens crisiscommunicatie moeten gebruiken? Wat vind je van mijn tips? Heb je zelf toevallig iets aan deze tips? Ik hoor het graag in een reactie hieronder. Als je een reactie plaatst, krijg je als beloning een cadeau van me, namelijk mijn e-book getiteld DE AMBITIE CODE. Dit e-book is een samenvatting van de twaalf stappen van DE AMBITIE CODE en bevat allerlei nuttige tips voor ondernemende bewindvoerders.

Vind je het ook belangrijk om het goed te doen voor je cliënten? Wil je plezier ervaren in je dagelijkse werkzaamheden? Dan wil ik jou graag helpen. Ik nodig je uit om deel te nemen aan mijn GRATIS seminar “DE AMBITIE CODE”. Ik leer je tijdens dit seminar hoe je plezier krijgt in je werk door efficiency toe te passen. Normaal kost dit seminar 799 euro, maar ik vraag slechts een onkostenvergoeding van 60 euro. Daarvoor krijg je ook nog eens 4 PE-punten!

Klik hier om je aan te melden.

Ik kijk uit naar je reactie en deelname aan het seminar!

Op jouw groei!
Erika Morren

})

Interesseformulier'Praktijkopleiding Mentorschap'

Indien je meer informatie wilt over het curriculum, de studiebelasting en lesvorm van de Praktijkopleiding Mentorschap dan nemen we graag met jou contact op. 

You have Successfully Subscribed!