Wanneer je projecten of werkzaamheden evalueert, is het logisch dat de uitwerking steeds effectiever wordt. Toch zie je vaak in de realiteit dat men de evaluatie overslaat. Wat eigenlijk juist niet slim is.

Het blijkt dat een werkgroep die regelmatig evalueert veel meer verbetering ervaart dan en werkgroep die dat niet doet. Die verbeteringen kunnen zorgen voor groeiende bedrijfsresultaten.

Graag licht ik toe in dit blog wat het betekent als je regelmatig terugkijkt op je projecten. Lees gauw verder voor de kracht van evaluaties.

 

Van fouten leer je

Een evaluatie is voor de meeste geen standaard ding. In hun ogen kost het teveel moeite en tijd, maar een evaluatie zorgt ervoor om de slechte gewoontes te laten verdwijnen en om in de toekomst fouten te voorkomen. Evaluaties zijn belangrijker dan men denkt!

Een evaluatie gebeurt in een standaard cyclus: verzamelen van informatie, het registeren van die informatie, evalueren wat er goed en fout ging en dan de vervolgstappen bepalen. Een evaluatie is van belang voor de volgende dingen:

 

  • Om herhaling van fouten te voorkomen;
  • Om in kaart te brengen wat er gaande is;
  • Om anderen goed te informeren wat je focus is;
  • Om te weten waar verbetering nodig is.

 

Start met evalueren

Ik hoop dat je ook gaat starten met evalueren voor als je dat nog niet deed. Of dit nou alleen is, samen met je collega’s of met cliënten. Evaluaties zijn altijd belangrijk! Hieronder geef ik een paar stappen om het eenvoudiger te maken.

 

STAP 1: Begin met plannen

Plan een evaluatiemoment in. Dit kan voor jezelf zijn, samen met collega’s of met cliënten. Stel dan de volgende vragen:

  • Wat ging goed?
  • Wat kan verbetering gebruiken?
  • Waar willen we naartoe?
  • Met welke deadlines werken we?

 

STAP 2: Focus

Wanneer je de eerste evaluatie hebt gehad, zul je zien dat je na een poos verbetering gaat merken. Dit komt omdat je je meer zult focussen op je nieuwe/aangepaste doelen. Er zijn namelijk conclusies uit je evaluatie gekomen en hierdoor kun je aansturen waar nodig. Zorg ervoor dat je bij elke evaluatie noteert wat er besproken is. Hierdoor weet je bij je volgende evaluatiemoment waar je weer kan starten.

 

STAP 3: Kracht van herhalen

Plan regelmatig evaluatiemomenten in (wekelijks, maandelijks, jaarlijks). Stel weer dezelfde vragen (zie vragen bij stap 1). Deze vragen brengen in beeld waar je je op wilt concentreren en welke doelen je wilt behalen. Wanneer je de evaluatiemomenten regelmatig blijft doen, wordt het een gewoonte en zul je sommige slechte gewoontes zien verdwijnen. Na een aantal evaluaties zul je steeds weer andere resultaten gaan zien. Je collega’s/cliënten weten waar ze aan toe zijn en waar je samen naartoe gaat werken.

Evaluatiemomenten geven ook de gelegenheid aan collega’s/cliënten om feedback te geven. Je zult zien dat als je dit regelmatig doet, de feedback telkens beter zal zijn en dat de feedback steeds beter wordt onderbouwd.

 

Ik hoop dat je iets hebt aan de toelichting die ik hierboven heb benoemd. We willen namelijk allemaal het beste halen uit onze werkzaamheden/dienstverlening, toch? Heb jij nog interessante toevoegingen? Laat het weten in een reactie hieronder. Ik ben erg benieuwd!

 

Wil jij zelfstandig ondernemen als bewindvoerder of mentor? Bekijk dan nu onze Praktijkopleiding Bewindvoering en Praktijkopleiding Mentorschap voor meer informatie.

 

Op jouw groei,
Erika Morren

})

Interesseformulier'Praktijkopleiding Mentorschap'

Indien je meer informatie wilt over het curriculum, de studiebelasting en lesvorm van de Praktijkopleiding Mentorschap dan nemen we graag met jou contact op. 

You have Successfully Subscribed!