Tegenwoordig hebben veel ondernemingen een budget vastgesteld voor social media en zetten dit dan voornamelijk in op onlinemarketing. Weinig ondernemers letten echter op een goedkopere, persoonlijkere en effectievere vorm van marketing: mond-tot-mondreclame (Word Of Mouth).

Mond-tot-mondreclame is een marketinginstrument van de 21ste eeuw. Bij mond-tot-mondreclame gaat het over alles wat mensen tegen elkaar zeggen en doen. Dit heeft NIETS te maken met wat het bedrijf wil zeggen.

Als bewindvoerder/mentor is het doel van mond-tot-mondreclame om je cliënten aan te moedigen een positieve aanbeveling aan anderen te geven. Dat is niet gemakkelijk en daarom geef ik graag een aantal gouden tips voor een succesvolle aanpak.

 

Gouden tips

 

TIP 1: Geef een indrukwekkende ervaring

Er zijn veel duidelijke voordelen verbonden aan het gebruik van mond-tot-mondreclame. Allereerst, het is helemaal gratis en wij Nederlanders houden daarvan. In feite hoef je er alleen voor te zorgen dat je je bestaande cliënten een goede ervaring biedt. Door je cliënten meer te bieden dan de beleving die ze verwachten, zorg je voor een ‘extraatje’. Dit zorgt ervoor dat men over je gaat praten.

Wat kan helpen, is jezelf afvragen wat jij nodig zou hebben om een goede ervaring te hebben. Daarnaast kun je vragen aan je cliënten of ze feedback hebben en deze feedback gebruik vervolgens om je processen te verbeteren.

TIP 2: Kom je beloftes na

Houd je aan je beloftes: druk je persoonlijke standpunten, waarden en motivaties uit in de manier waarop je zaken doet. De manier hoe je onderneming is georganiseerd, hoe je met collega’s en cliënten communiceert, hoe je je naar de buitenwereld uit, etc. Houd je elke dag aan je beloftes en wees hierin consistent en vastberaden.

TIP 3: Wees helder in communicatie

Cliënten die via een ander komen, hebben hoge verwachtingen en kunnen daarom eerder teleurgesteld raken dan cliënten die minder of geen verwachtingen hebben. Dit betekent dat je voor een bijna onmogelijke taak staat, namelijk elke cliënt op een steeds ‘hoger’ niveau begeleiden. Dit vereist duidelijke processen en communicatie om een uniforme begeleiding te garanderen. Dit zorgt er weer voor dat meer cliënten tevreden zijn en dit dus door vertellen aan anderen.

TIP 4: Ontwikkel een positief imago

Een positief imago is altijd goed. Bijvoorbeeld, een foto in de lokale krant van jou met een cheque dat je weggeeft aan een goed doel of een social media post van een evenement dat je sponsort, etc. Dit kan ervoor zorgen dat je ‘top of mind’ wordt bij mensen en hierdoor zullen ze sneller positief over praten. Investeer in de maatschappij. Hoe meer je geeft, hoe beter je imago wordt.

TIP 5: Werf cliënten via social media

Social media kanalen zijn ideaal voor mond-tot-mondreclame. Wees dus actief op social media. Het aanmaken van een LinkedIn- of Facebookaccount is simpel.

Creëer een social mediaplan dat beschrijft wie je doelgroep is en hoe je deze wil benaderen om positief over je te laten praten. Het is ook van belang om je online reputatie te monitoren om te kijken wat men over je onderneming verteld, zodat je weet waar je moet bijsturen.

 

 

Ik hoop dat je iets hebt aan de tips die ik hierboven heb benoemd. We willen namelijk allemaal positieve aanbevelingen, toch? Heb je zelf nog toevoegingen? Laat het weten in een reactie hieronder. Ik ben erg benieuwd!

 

Wil jij zelfstandig ondernemen als bewindvoerder of mentor? Bekijk dan nu onze Praktijkopleiding Bewindvoering en Praktijkopleiding Mentorschap voor meer informatie.

 

Op jouw groei,
Erika Morren

})

Interesseformulier'Praktijkopleiding Mentorschap'

Indien je meer informatie wilt over het curriculum, de studiebelasting en lesvorm van de Praktijkopleiding Mentorschap dan nemen we graag met jou contact op. 

You have Successfully Subscribed!