Tijdens DE AMBITIE CODE heb ik de twaalf stappen om succesvol te ondernemen uitgelicht. Vandaag wil ik wat dieper ingaan op de elfde stap: delegeren. Goed delegeren zorgt ervoor dat je veel efficiënter werkt. Dat geeft je tijd om je te richten op je passie: ondernemen.
Niet investeren in delegeren kost geld
Hoe meer je bedrijf groeit, hoe meer taken je krijgt. Het is natuurlijk fijn als het goed gaat met je bedrijf, maar als je daar niet adequaat op reageert kan het zo weer de verkeerde kant opgaan. Niet alleen met je bedrijf, maar ook met jou. Als je alles zelf wilt blijven doen, gaat de kwaliteit van je werk achteruit. Je zult ook meer stress ervaren, waardoor je het risico loopt om overspannen te raken.
Om dit te voorkomen moet je delegeren. De taken die je tegenhouden om je bedrijf nog verder te laten groeien moet je uitbesteden. Je kunt meer personeel aannemen of een ZZP’er of uitzendkracht inhuren. Je zult merken dat dit na de inwerkperiode veel rust geeft. Mijn persoonlijke aanbeveling is om als eerste de postverwerking uit te besteden. Dit scheelt heel veel tijd en geeft snel orde binnen je bedrijf.
Wees niet bang om te investeren. Niet investeren kost meer dan je denkt! Met een team werk je veel efficiënter. Ook kun je samenwerken met andere bewindvoerders. Zorg voor een goede werkrelatie, zodat je elkaar ook kunt ondersteunen tijdens vakanties.
Samengevat:
- Je bent efficiënter met een team.
- Mogelijkheden voor het creëren van een team zijn het aannemen van personeel, het inhuren/detacheren van mensen, samenwerken met andere bewindvoerders, het uitbesteden van bepaalde specifieke taken aan bedrijven zoals bijvoorbeeld postverwerking.
- Niet investeren kost meer dan je denkt
- Investeren in een team levert juist geld op!
Was je niet aanwezig bij DE AMBITIE CODE? Niet getreurd, want op 26 oktober vindt de tweede editie van DE AMBITIE CODE plaats waar je wederom PE punten kunt halen.
Op wat voor manier delegeer jij, en hoe helpt delegeren jou binnen je bedrijf? Laat het ons weten door hieronder een reactie te plaatsen.
Op jouw groei,
Erika
Recente reacties