Veel bewindvoerders krijgen vroeg of laat te maken met cliënten die door dementie geen grip meer hebben op hun geldzaken. Als hun familie het niet overneemt, kloppen ze aan bij een bewindvoerder die het moet gaan regelen. De bewindvoerder hoeft dan meestal geen schulden af te betalen, maar regelt de betaling van de vaste lasten en zorgt ervoor dat alles netjes beloofd.

Voor een oudere en de familie is dat een hele geruststelling als er niet meer over het geld hoeft worden nagedacht. Maar hoe ga je om met iemand die niet meer zo scherp van geest is?

Als je een dementerende cliënt hebt, kunnen er misverstanden ontstaan. De cliënt is vergeetachtig en vaak ook wat wantrouwig. Dit kan lastige situaties opleveren. Daarom geef ik in dit blog 5 tips voor hoe je omgaat met dementerende cliënten, dus lees snel verder.

 

5 tips voor het omgaan met dementerende cliënten

 

#Tip 1 Neem de tijd om de familie te leren kennen.

Maak kennis, zorg dat je globaal op de hoogte bent van wat ze doen en noteer hun contactgegevens. Het grootste deel van de tijd is de familie je aanspreekpunt.

#Tip 2 Waar let je op tijdens een afspraak?

Heb je een afspraak met zowel de cliënt zelf als de familie? Kijk niet alleen de familie aan. Spreek ook de cliënt direct aan. Er zijn verschillende soorten dementie, en daar weer verschillende fasen onder. De cliënt kan dus nog best helder zijn. Bovendien verdient iedereen het om behandeld te worden met respect, en je moet aan de familie tonen dat je respectvol omgaat met hun familielid.

#Tip 3 Bewaar alle interacties met de cliënt goed.

Gebruik desnoods een spraakrecorder bij afspraken. Schrijf alle gemaakte afspraken op. Zo voorkom je vervelende misverstanden wanneer de cliënt denkt dat er iets anders was afgesproken.

#Tip 4 Zorg dat je beschikt over belangrijke contactgegevens

Zorg voor de juiste contactgegevens van de arts, verpleegkundige en thuiszorg van de cliënt. Als er iets gebeurt met de cliënt en jij hebt dat als eerste in de gaten, weet je met wie je contact moet opnemen.

#Tip 5 Praat in korte zinnen.

Verpak één boodschap in je zin, en wacht tot de cliënt die verwerkt heeft. Een dementerende zegt het niet zo snel als hij of zij het niet begrepen heeft, dus dat moet je zelf aanvoelen.

Heb jij wel eens een dementerende cliënt gehad? Wat heb je zoal geleerd van die ervaring? We zijn erg benieuwd. We horen het graag in een reactie hieronder!

 

Wat kunnen we voor jou betekenen?

In ons PE Masterprogramma komt ondernemerschap aan bod. Ook leer ik jou in dit programma efficiënt te werken en je spijkert hier en daar ook nog wat vakkennis als bewindvoerder bij. Wil je meer weten over onze programma’s?

Lees hier meer>>

Ken je nog meer mensen waarvoor dit interessant is? Deel dan dit bericht in jouw netwerk!

 

Op jouw groei,
Erika

})

Interesseformulier'Praktijkopleiding Mentorschap'

Indien je meer informatie wilt over het curriculum, de studiebelasting en lesvorm van de Praktijkopleiding Mentorschap dan nemen we graag met jou contact op. 

You have Successfully Subscribed!