De periode rondom de feestdagen, de maand december, altijd een goede tijd om te bezinnen.
Heb jij al je goede voornemens klaar voor het nieuwe jaar?
Wil jij bewindvoerder worden?  Wil je eindelijk je eerste medewerker aan gaan nemen? Is er een nieuwe kans voorbij gekomen?

Nieuwe wegen…leiden tot nieuwe kansen

Misschien ben je er al een tijdje mee bezig en heb je al veel onderzocht. Misschien ben je noodgedwongen jezelf aan het oriënteren op het bewindvoerderschap of wil je uitbreiden met het mentorschap. Wat je redenen ook zijn, ik denk dat het goed is om stap voor stap te beginnen aan deze nieuwe uitdaging. Maar waar begin je dan? Hoe zorg je dat het niet alleen bij goede voornemens blijft? 

Hoe weet je of dit de juiste keuze is?

Er zijn drie stappen nodig om uit te vinden wat de juiste keuze is om de nieuw gekozen weg uit te slaan

 

  • Schrijf een nieuw businessplan

Het is cruciaal om je bedrijfsidee om te zetten in een doordacht plan, ook wel bekend als een ondernemingsplan. Veel ondernemers realiseren zich het belang hiervan bij de start van hun bedrijf. Echter, wat vaak over het hoofd wordt gezien, is het periodiek actualiseren van dit plan. Ik noem dit een bedrijfsplan, en het is raadzaam om dit elke drie jaar opnieuw te evalueren.

Bij het opstellen van een bedrijfsplan reflecteer je op de afgelopen drie jaar en stem je de toekomst af op de doelen die je momenteel voor ogen hebt. Deze cyclische benadering biedt niet alleen inzicht in de voortgang en prestaties van je onderneming, maar stelt je ook in staat om je strategieën aan te passen aan de veranderende omstandigheden en ambities.

Kortom, het opstellen en regelmatig herzien van een bedrijfsplan is geen eenmalige gebeurtenis, maar eerder een doorlopend proces om de veerkracht en groei van je onderneming te waarborgen. Op deze manier weet je ook of je nieuwe ideeën, je stappen, die nieuwe kans ook echt passen binnen het geheel.

 

  • Evalueer, onderzoek…

Als onderdeel van het businessplan is het van essentieel belang om grondig onderzoek uit te voeren. Het verkennen van je markt, inzicht verkrijgen in je concurrenten, het evalueren van je financiële positie en natuurlijk het beoordelen van je eigen capaciteiten zijn cruciale stappen. Vervolgens stel je een gedegen plan van aanpak op, dat begint met het grondig verkennen en begrijpen van je doelgroep.

Daarnaast is het noodzakelijk om een terugblik op voorgaande jaren op te nemen. Waar stond je in het verleden? Door deze evaluatie kun je begrijpen wat wel en niet heeft gewerkt, en hoe je bedrijf zich heeft ontwikkeld. Hierdoor ben je beter in staat om de huidige staat van je onderneming te begrijpen.

Vanuit dit heden is het vervolgens van belang om vooruit te kijken. Hoe wil je dat de toekomst eruitziet? Wat zijn je doelen en ambities voor de komende jaren? Door deze langetermijnvisie te integreren in je businessplan, creëer je een strategisch kompas dat je helpt om gerichte stappen te zetten en je onderneming in lijn te brengen met je gewenste toekomstbeeld.

 

  • Weet waar de behoeftes liggen van jouw cliënten

Het peilen van de behoeften van je cliënten is een cruciaal aspect binnen een effectieve bedrijfsstrategie. Door regelmatig in contact te treden en feedback te verzamelen, creëer je niet alleen een beter begrip van de huidige wensen en eisen van je cliënten, maar versterk je ook de cliëntrelatie.

Organiseer bijvoorbeeld enquêtes, cliëntgesprekken of focusgroepen om directe inzichten te verkrijgen. Vraag specifiek naar hun ervaringen met jouw diensten of producten, en informeer naar eventuele nieuwe behoeften of verwachtingen die zijn ontstaan. Het is van belang om niet alleen te focussen op wat nu van waarde is, maar ook om te anticiperen op toekomstige behoeften.

Door actief te luisteren naar je cliënten en hun feedback serieus te nemen, kun je je bedrijfsstrategie afstemmen op hun behoeften en zo een waardevolle, cliëntgerichte benadering hanteren. Dit bevordert niet alleen cliënttevredenheid, maar ook de groei en duurzaamheid van je onderneming.

 

Samenvatting

Heb je een beeld gekregen van de stappen die je kunt zetten om de nieuwe weg in te slaan?

Hulp nodig?

Heb je nog hulp nodig? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Wij helpen jouw graag met je businessplan!

 

 

Op jouw groei,
Erika Morren

 

 

Speciale Aanbieding

Speciaal voor jou hebben we een geweldig aanbod om een post HBO praktijkopleiding bewindvoering of mentorschap te volgen om aan de aanvullende (passende) opleidingseis van het kwaliteitsbureau CBM te voldoen. Als je nog voor 31 december 2023 inschrijft, ontvang je een korting van maar liefst 250 euro!!! Gebruik hiervoor de speciale code EINDEJAARSDEAL bij je inschrijving.

 

Ken je iemand die ook graag deze kortingscode zou willen ontvangen?

Ken je nog meer mensen die van dit speciaal aanbod gebruik willen maken? Ik zou het enorm waarderen als je dit bericht zou delen met jouw netwerk!

})

Interesseformulier'Praktijkopleiding Mentorschap'

Indien je meer informatie wilt over het curriculum, de studiebelasting en lesvorm van de Praktijkopleiding Mentorschap dan nemen we graag met jou contact op. 

You have Successfully Subscribed!