Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je je cliënten kunt helpen. Als bewindvoerder zorg je voor voldoende stabilisatie zodat cliënten hun schulden kunnen oplossen. Dit geeft vast een goed gevoel. Dankzij jou hebben je cliënten weer een zelfstandig leven en kunnen ze gaan genieten. Hopelijk hebben ze bovendien het contact met jou als prettig ervaren en heb je gezorgd voor een soepel verloop.

Maar waren ze wel echt blij met je? Heb je je cliënt met respect behandeld, ook wanneer hij of zij niet meewerkte? Heb je alles gedaan zoals het hoort? Slaat je cliënt echt een goede weg in? Je zou jaarlijks moeten onderzoeken of je cliënten tevreden zijn. Hoe kun je groeien als bewindvoerder? Door te durven vragen om feedback! Ook voorkom je op die manier dat het uit de hand loopt als cliënten ergens niet tevreden over zijn.

Wat ik aanbeveel is het afnemen van enquêtes. Dit kan met verschillende online diensten, zoals Surveymonkey, Typeform, Enquêtesmaken, Survio, en meer. De meeste diensten hebben mogelijkheden om een gratis enquête te maken. Het is niet moeilijk en zo gedaan. Ook kun je natuurlijk tijdens het jaarlijks evaluatiegesprek waarbij je de rekening & verantwoording met je cliënt doorneemt ook een papieren versie van je enquête meenemen.

We werken inderdaad met een lastige doelgroep, maar hoe meer ze zich gehoord voelen, hoe minder lastig het is om je cliënten tevreden je houden. Een enquête geeft jou bovendien inzicht in hoe je met deze doelgroep om moet gaan. Daarom geef ik je In dit blog geef vijf tips voor het maken van een degelijke enquête, dus lees snel verder!

5 tips voor het maken van een enquête

#Tip 1 Breng eerst je werkproces in kaart. Zo krijg je een beeld van hoe de cliënt het proces ervaart.

#Tip 2 Vraag je cliënten eerst om een cijfer te geven, tussen de 10 en de 0. 10 is het hoogste cijfer, 0 het laagste cijfer.

#Tip 3 Zorg er nu voor dat, afhankelijk van het cijfer, de cliënt naar een specifieke vraag doorgestuurd wordt. Geven ze een 9 of 10, vraag dan wat ze zo goed vinden. Geven ze een 7 of 8, vraag dan wat ze goed vinden en wat er beter kan. Geven ze een 6 of lager, vraag dan waar ze tegenaan zijn gelopen en wat er beter kan.

#Tip 4 Stel nu nog extra vragen. Zoals: Wat vond je van de telefonische bereikbaarheid? Hoe snel kreeg je gemiddeld antwoord op e-mails? Hoe lang heeft het geduurd voordat je uit de schulden was? Voldeed de lengte van het schuld traject aan je verwachten; duurde het langer of korter voor je verwachtte? Vond je dat ik goed naar je problemen luisterde? Heb je in de schuldenperiode wel eens geld voor eten moeten lenen? Vraag ook hoe de cliënt bij je terecht is gekomen. Zo krijg jij een beeld van hoe je het beste nieuwe cliënten kunt vinden.

#Tip 5 Geef een beloning voor het invullen van de enquête. Bijvoorbeeld een cadeaubon van 10 euro of een kans om een cadeaubon met hogere waarde te winnen. Onze doelgroep heeft het niet breed, dus dat zal werken als goede motivatie.

Heb jij wel eens een enquête afgenomen bij je doelgroep? Wat heb je daarvan geleerd? Heb je zelf nog tips? We horen het graag in een reactie hieronder!

12 april organiseren we wederom het succesvolle seminar de AMBITIE CODE! Op dit seminar haal je voor een onkostenvergoeding van 60 euro 4 PE punten, zijn er interessante gastsprekers en het is een uitstekende gelegenheid om te netwerken. Ben je er ook bij? Koop hier je tickets.>>

Op jouw groei,
Erika Morren

})

Interesseformulier'Praktijkopleiding Mentorschap'

Indien je meer informatie wilt over het curriculum, de studiebelasting en lesvorm van de Praktijkopleiding Mentorschap dan nemen we graag met jou contact op. 

You have Successfully Subscribed!