Je hebt als ondernemer, als bewindvoerder 3 types klanten. Of zoals wij in ons vak veelal zeggen, cliënten:

  1. Ideale cliënten . 
  2. Flop cliënten.
  3. De rest die daarbuiten valt.

Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen dat je het liefste cliënten hebt van de eerste categorie:

  • Deze cliënt gaat met jou een positieve commitment aan, er wordt gestreefd naar een goede samenwerking;
  • Deze cliënt geeft je voldoening door zijn dankbaarheid;
  • Waarschijnlijk ben je bewindvoerder geworden om dit ideaal na te streven;
  • Deze cliënten geven jou (positieve) energie!

De tweede categorie cliënten zijn degene die het meeste negatieve energie kosten. Misschien herken je ze hieraan:

  • Je doet je uiterste best voor een cliënt om allerlei zaken uit te zoeken, dingen te regelen en er heerst vooral ondankbaarheid;
  • Op de een of andere manier is hetgeen je regelt nooit genoeg. Er is altijd iets op- of aan te merken op jouw werkzaamheden door deze cliënt;
  • Misschien belt deze cliënt regelmatig voor allerlei onbenulligheden en houd hij je steeds van je werk af;
  • Wellicht is er een cliënt die continu dreigementen uit richting jou of je personeel.

De laatste categorie zit er vooral tussenin. Soms krijg je er positieve energie van, andere keren kost het je negatieve energie.

 

Wist je ook dat:

  • 20% van je cliënten 80% van de omzet leveren?
  • 80% van jouw inzet moet je dus geven aan die 20%.

Werk met mensen die je energie geven, die jouw passie aanwakkeren. Maar hoe herken je ze? Hoe trek je deze cliënten aan?

We gaan nog even dieper in op de ideale cliënt, want dat is degene waarmee je het liefst je hele caseload vult.

 

De ideale cliënt:

  1. Krijg je energie van.
  2. Geven je meer inspiratie en plezier in je werk
  3. Krijg je een betere relatie mee.
  4. Zorgen ervoor dat je je werk leuk vindt.
  5. Zijn loyaal.
  6. Betalen beter (of de rekening wordt met zekerheid vergoed natuurlijk)
  7. Worden meer dan cliënten (vrienden, providers of partners)

Er wordt ook wel gezegd dat je als bewindvoerder ervoor moet zorgen dat je een caseload op moet bouwen met een diversiteit aan doelgroepen. Daar ben ik het niet mee eens! Als je namelijk doelbewust kiest voor 1 doelgroep (dus 1 ideale cliënt), dan leg je er focus op. En focus is heel belangrijk voor het bereiken van doelstellingen en het bewerkstelligen van plezier in je werk. Ik zal een voorbeeld noemen. Stel, je werkt met dak-en thuislozen die allemaal schulden hebben en woonachtig zijn binnen een en dezelfde gemeente. Dan zou je zeggen dat dit een uitdaging is als bewindvoerder. Er heerst nogal wat complexiteit bij deze doelgroep. De meeste bewindvoerders lopen hier liever van weg. Maar, bekijk het eens anders. Stel, je caseload bestaat alleen maar uit deze doelgroep, dan heb je steeds met dezelfde gemeente te maken, dezelfde schuldhulpverleners, dezelfde beperkingen en vaak ook nog dezelfde zorgverleners. Dan kun je op sommige vlakken heel efficiënt werken. Je kunt werkzaamheden combineren en je weet heel snel de bekende wegen. Superhandig! Ook op deze manier kunt je dus nadenken over je ideale cliënt.

 

Hierbij 10 tips om je ideale cliënt aan te trekken:

  1. Zorg dat je weet wat je wilt.
  2. Maak een ideaal klant profiel aan.
  3. Ken jouw waarde.
  4. ‘Bouw’ jouw bedrijf.
  5. Zorg voor een duidelijke boodschap met een call to action.
  6. Wees waar jouw doelgroep is.
  7. Focus je op de klanten.
  8. Zorg voor een goede communicatie.
  9. Zorg voor constante kwaliteit.
  10. Start met een verwijzingssysteem.

Als je de focus legt op de ideale cliënt, dan trek je deze ook als een magneet aan. Zo werkt dat nu eenmaal. Dus ga aan de slag en bouw aan je ideale caseload!

 

Ik ben benieuwd naar jouw mening! Heb jij altijd geleerd een diversiteit aan te brengen of ben je het met mij eens om juist focus te leggen op 1 doelgroep? Ik ben erg benieuwd naar je mening hierover, laat hieronder een reactie achter. Dank je wel!

 

Wat kunnen we voor jou betekenen?

 

Wil jij meer uit jezelf halen als bewindvoerder? Wil je groeien en zoek je een coach die jou daarbij kan helpen? Geef je dan nu op voor een groeisessie! Als je je aanmeld voor 31 augustus 2019 is de groeisessie helemaal GRATIS!

Lees hier meer>>

 

Ken je nog meer mensen waarvoor dit interessant is? Deel dan dit bericht in jouw netwerk!

 

Op jouw groei,
Erika

})

Interesseformulier'Praktijkopleiding Mentorschap'

Indien je meer informatie wilt over het curriculum, de studiebelasting en lesvorm van de Praktijkopleiding Mentorschap dan nemen we graag met jou contact op. 

You have Successfully Subscribed!