‘Wat je kunt bedenken kun je waarmaken’, zegt Napoleon Hill in “Think and grow rich”. We worden wat we denken. Wat we dromen jagen we onbewust na. Ons onderbewustzijn en ons denken bepaalt grotendeels waar we naartoe gaan. Daarom ben ik van mening dat het belangrijk is om te weten wat je dromen zijn en wat je wilt bereiken in je leven. Dromen veranderen snel in doelen wanneer je er ook een actieplan voor maakt. Aan het einde of begin van het jaar is het daarom goed om stil te staan bij wat je wilt zodat je vervolgens ook dat actieplan op kunt zetten.
Ik ga je in dit blog op weg helpen met een paar opdrachten. Ik heb een aantal vragen die je richting geven om erachter te komen wat je nu écht wilt. Schrijf ze op en schrijf vervolgens het antwoord erbij.
Opdracht 1
1. Wat is er het afgelopen jaar goed gegaan?
2. Wat is er het afgelopen jaar niet goed gegaan?
3. Wat heb jij het afgelopen jaar goed gedaan?
4. Wat heb jij het afgelopen jaar niet goed gedaan?
Opdracht 2
1. Waar word je blij van?
2. Waar krijg jij energie van?
3. Wat vind je zo leuk om te doen dat je er moeilijk mee kunt stoppen?
4. Wat zijn jouw talenten?
6. Wat geeft je het meeste voldoening in je dagelijkse werk?
7. Wat zou je doen als geld geen issue was?
8. Waar zou je over een jaar willen staan in het leven?
Waarom is het dat sommige mensen hun doelen altijd bereiken en sommige mensen nooit? Dat heeft te maken met een aantal veronderstellingen in je denkwijze. Deze veronderstellingen zijn ontstaan door de jaren heen vanaf onze jeugd. Als kind hebben we vaak de grootste dromen. Alles is mogelijk! Maar naarmate we ouder worden stompt dat af door verschillende veronderstellingen die ons worden aangepraat, aangeleerd of die ontstaan vanwege onze ervaringen. Het is zeer menselijk om de nadruk te leggen op iets dat niet kan in plaats van dat alles mogelijk is. Het heeft te maken met een aantal factoren zoals gebrek aan passie, besluiteloosheid, negatief denken, gebrek, beperkingen, het ontbreken van een doel. Weet echter dat jij zelf degene bent die daar verandering in kan brengen. Daar is een strategie voor. Net als dat je bijvoorbeeld een bepaalde strategie (werkproces) hebt om je dossiers te behandelen, of dat je een bepaalde marketingstrategie uitzet om aan nieuwe klanten te komen, kan ook een strategie verandering brengen in je denkwijze en -patronen. Hoe je dat kunt doen? Ik ga jou het komende jaar helpen door zoveel mogelijk kennis en ervaring te delen om jou te helpen bij het uitstippelen en uitdragen van de juiste strategie in je denken, in je mindset zoals ik dat noem. Volg mijn blog en pas alle opdrachten, tips en stappen toe zodat jij je doelen gaat bereiken.
Nu heb ik een vraag voor jou. Je kan je antwoord als ‘comment’ plaatsen hieronder of naar mij mailen als je dat liever wilt. Wat houd jou op dit moment tegen en wat zou jou juist helpen om de juiste mindset, de juiste doelstellingen en de juiste strategie na te streven?
Ken je nog meer mensen waarvoor dit interessant is? Deel dan dit bericht in jouw netwerk!
Op jouw groei,
Erika
Recente reacties