Heb je ook wel eens dat je overstroomt van de werkzaamheden die je nog moet doen van jezelf? Je moet nog iemand bellen, een blog schrijven of nog een nieuwsbrief maken? Heb je het gevoel dat je altijd tijd te kort hebt? Als je een verantwoordelijke baan of een eigen onderneming hebt, kan dit gevoel ontstaan. Wanneer je alles perfect wilt doen, kan dit gevoel eigenlijk altijd ontstaan.

Toen ik startte met ondernemen, vlogen de dagen voorbij. Voor ik het wist, zat mijn werkdag erop en had ik niet de werkzaamheden af, wat wel op mijn planning stond. Ik was erg moe aan het eind van zo’n dag en toch had ik het gevoel dat ik amper wat had gedaan. Na verloop van tijd besefte ik dat ik meer structuur moest aanbrengen om rust en vrijheid te creëren in mijn ondernemingsleven en privéleven.

Graag deel ik 5 tips die je helpen om meer structuur in jouw leven en onderneming aan te brengen. Meer rust en vrijheid zorgt voor een gezonde onderneming. Op die manier maken we onze branche sterker. Dat is toch iets wat we allemaal willen? Lees verder voor de tips.

 

5 tips voor meer structuur

 

TIP 1: Zet jezelf op nummer 1.

Heb je soms ook het idee dat je altijd klaar staat voor anderen, bijvoorbeeld je klanten, collega’s en/of je familie. Hoe kun je altijd klaar staan voor anderen als je niet eens klaar staat voor jezelf? Met andere woorden: Hoe kun je anderen liefhebben als je jezelf niet liefhebt? Zet jezelf altijd op nummer 1! Dit kun je doen door een structuur in je leven te bouwen waarin je begint met tijd voor jezelf, bijvoorbeeld een ochtendritueel of avondritueel.

TIP 2: Denk vanuit samenwerken en partnerships.

Verzamel een team om mee samen te werken. Als je alles zelf wilt doen, brengt dat vaak veel stress mee. Wanneer je samen gaat werken en aan partnerships doet, wordt het runnen van jouw onderneming meer ontspannen. Structureer je leven op een manier dat je openstaat voor samenwerkingen.

TIP 3: Start op een vast tijdstip met werken.

In de ochtend zijn veel mensen het meest productief. Het is dus niet verstandig om je dag te beginnen met je mail lezen of bij te praten met je collega’s. Wanneer je begint met de werkzaamheden die de meeste energie en concentratie vraagt, heb je tegen koffietijd/lunchtijd grotendeels je belangrijke werk uitgevoerd.

TIP 4: Neem duidelijke pauzes.

Bij een ideale lunchpauze neem je de tijd om te eten en om de frisse lucht in te gaan. Neem in je pauze dan ook even echt afstand van je werk. De kans is groot dat je op nieuwe ideeën en oplossingen komt.

Werk niet aan één stuk door. Neem na anderhalf à twee uur een korte pauze waarin je even afstand neemt van je werkzaamheden. Na die korte pauze werk je anderhalf à twee uur door tot de lunch. Doordat je heel gefocust bent op je werk en tussentijds slimme pauzes neemt, is de kans groot dat je meer werkzaamheden hebt uitgevoerd dan op een dag met minder structuur.

TIP 5: Eindig op een vast tijdstip met werken.

In de middag kun je ook opnieuw werken met twee blokken van anderhalf à twee uur. Eindig dan ook je dag na die twee blokken van anderhalf à twee uur. Hierdoor beoefen je dan de kunst van het ophouden en stop dan ook echt met je werk.

 

Heb je wat aan mijn tips gehad? Of heb je zelf nog toevoegingen? Laat het weten in een reactie hieronder! We zijn erg benieuwd.

Wil jij zelfstandig ondernemen als bewindvoerder of mentor? Bekijk dan nu onze Praktijkopleiding Bewindvoering en Praktijkopleiding Mentorschap voor meer informatie.

 

Op jouw groei,
Erika Morren

})

Interesseformulier'Praktijkopleiding Mentorschap'

Indien je meer informatie wilt over het curriculum, de studiebelasting en lesvorm van de Praktijkopleiding Mentorschap dan nemen we graag met jou contact op. 

You have Successfully Subscribed!