Natuurlijk wil je de beste medewerker voor jouw bedrijf vinden, iemand die perfect past. De werkloosheid is momenteel erg laag, wat het soms lastig maakt om de juiste kandidaat te vinden. Het kan zelfs zijn dat je minder kritisch wordt en al blij bent als er überhaupt iemand solliciteert. Toch is het belangrijk om kritisch te blijven en helder voor ogen te hebben wie je wilt aannemen. Wat is het gewenste profiel? Aan welke criteria moet iemand voldoen? Wie past het beste bij jouw bedrijf? Waar moet je specifiek op letten? En welke vragen moet je stellen tijdens het sollicitatiegesprek? Lees verder…

 

Maak een duidelijk profiel van je ideale medewerker

Stel een duidelijk profiel op voor jouw ideale medewerker. Begin met het definiëren van het profiel van jouw ideale medewerker. Net zoals je dat doet voor je ideale cliënt, is het eveneens essentieel om het ideale profiel van je medewerker te creëren. Hier zijn enkele voorbeelden die je kunt gebruiken bij het samenstellen van jouw ideale profiel:

 

  • Welke werkmentaliteit heeft iemand?
  • Hoeveel ervaring neemt iemand mee?
  • Waar staat iemand in het leven?
  • Hoe communicatief is iemand?
  • Hoe ziet iemand zichzelf over 5, 10 of 15 jaar?
  • Waarom zouden ze voor jouw bedrijf willen werken?
  • Wat maakt dat iemand bij jou en jouw bedrijf past?

 

Nadat je het ideale profiel hebt samengesteld, kun je al je vragen aanpassen die je tijdens de sollicitatiefase kunt stellen. Maar je kunt dit ook samenvatten in één vraag die je veel informatie kan verschaffen:

 

Vertel eens jouw levensverhaal?

Het kan heel erg verschillen hoe iemand deze vraag beantwoordt. De een heeft het vooral over zijn carrièreverloop, de ander beantwoordt deze vraag meer door persoonlijke hoogtepunten te delen. Wanneer ze hun levensverhaal met jou delen, kom je erachter hoe iemand in het leven staat, wat iemand belangrijk vindt, hoe communicatief vaardig en open iemand is, en waar de toekomst toe kan leiden. Je kunt natuurlijk tijdens het verhaal meer vragen stellen die daarop doorgaan, zoals bijvoorbeeld de vraag hoe iemand is omgegaan met een bepaalde situatie. Hiermee laat je merken dat je luistert en geïnteresseerd bent.

Sommigen vinden het best lastig om deze vraag te beantwoorden of ze verwachten hem totaal niet. Mijn ervaring is dat de richting van het gesprek minder zakelijk aanvoelt. Het voelt persoonlijk en minder formeel, en dat is het ook. Het moet daarom ook wel bij je passen om deze vraag te stellen. Ikzelf vind persoonlijkheid en gelijkwaardigheid erg belangrijk en daarom stel ik graag deze vraag. Ook ben ik oprecht geïnteresseerd in het verhaal. Ik krijg daardoor namelijk informatie over hoe iemand keuzes maakt in het leven of hoe iemand omgaat met bepaalde zaken. Dat zijn waardevolle inzichten. Taken en werkzaamheden kun je aanleren, maar hoe iemand omgaat met dingen, dat is een ander verhaal.

Wat vind jij nog meer belangrijk als het gaat om (nieuwe) medewerkers? En hoe kom je erachter of iemand aansluit bij jouw ideale profiel? Ik ben benieuwd naar je reactie en zie deze graag tegemoet!

Op jouw groei,

Erika Morren

Wil je weten hoe je een solide onderneming eventueel kunt uitbreiden met mentorschap? En daarmee tevens groeien met personeel? Waar let je dan op bij een mentor? Doe kennis op bij onze praktijkopleiding mentorschap. JUIST als je wilt uitbreiden is deze volwaardige opleiding een hele goede toevoeging!

 
 

Ken je iemand die net op het punt staat een nieuwe medewerker aan te nemen? Deel dit bericht om diegene te helpen!

})

Interesseformulier'Praktijkopleiding Mentorschap'

Indien je meer informatie wilt over het curriculum, de studiebelasting en lesvorm van de Praktijkopleiding Mentorschap dan nemen we graag met jou contact op. 

You have Successfully Subscribed!