Heb jij het wel eens meegemaakt dat een werknemer zich ziek meldde, maar vervolgens zag je op diens social media dat je werknemer lekker de bloemetjes aan het buiten zetten was in Amsterdam? Heb je wel eens het vermoeden dat je werknemers zich negatief uitlaten over jou of je bedrijf op social media? Hebben je werknemers wel eens contact met cliënten via social media buiten werktijd? Op dit soort situaties moet je voorbereid zijn.

Zelf heb ik ook meegemaakt dat iemand zich negatief uitliet over onze organisatie en mij als persoon. Hierin is het vooral belangrijk om rustig na te denken wat je stappen zullen zijn. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om in de paniek direct te reageren. Of erger nog: hetzelfde te doen ten opzichte van de ander. Hierdoor maak je het alleen maar erger. Als je het aandacht geeft, groeit het. Het is beter om zorgvuldig na te denken en strategische acties uit te zetten. Als het neigt naar smaad kun je het volgende doen:

Art 261 Sr bepaalt dat iemand zich schuldig maakt aan smaad(schrift), als hij: Opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid aan te geven. Al dan niet door middel van een geschrift of afbeelding dat in of op een openbare plaats tentoon wordt gesteld (dus ook op internet!).

Art 262 Sr bepaalt dat iemand zich schuldig maakt aan laster, als hij: Het misdrijf smaad(schrift) pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is.

Het is uiteindelijk de Officier van Justitie die bepaalt of er een strafrechtelijke vervolging zal plaatsvinden bij de politierechter of de meervoudige strafkamer, of dat hij de zaak seponeert (verwerpt). Ook kan hij een zogeheten transactie opleggen tegen de verdachte, dat is een boete zonder tussenkomst van de rechter.

In dit blog geef ik je 4 tips om een socialmediaprotocol op te zetten voor je werknemers. Deze tips helpen voorkomen dat socialmediagebruik tot een strafrechtelijke vervolging komt. Ik raad je aan om hier zeker wat mee te doen!

 

4 Tips voor een socialmediaprotocol

#Tip 1 Maak duidelijke afspraken over je bedrijfsnaam en huisstijl. Hoe je ook naar buiten wordt gebracht, consistentie is belangrijk. Maak ook een template voor e-mails, telefonie en berichten op social media met promotiedoeleinden.

#Tip 2 Weet je eigenlijk wel welke werknemers mogen en kunnen reageren op social media uit naam van het bedrijf? Wie hebben allemaal de inloggegevens? Worden de inloggegevens wel eens onbedoeld doorgegeven aan collega’s?  Stel vast wie mag reageren en plaatsen uit naam van het bedrijf, en spreek duidelijk af met deze persoon wat hij met gegevens mag doen.

#Tip 3 Herinner je werknemers eraan dat ze vertegenwoordigers van het bedrijf zijn. Hiervan moeten ze zich altijd bewust zijn. Ook als ze iets privé posten, want de meeste mensen plaatsen op hun persoonlijke profielen waar ze werken en wat hun functie is.

#Tip 4 Maak werknemers bewust van het feit hoeveel schade een verkeerde post kan veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan de lerares die ontslagen werd nadat ze een negatief bericht plaatste over de slachtoffers van het treinongeluk in Oss.

Heb jij wel eens meegemaakt dat een bericht op social media van een bekende negatieve gevolgen had? Heb jij een socialmediaprotocol? We horen het graag in een reactie hieronder!

12 april organiseren we wederom het succesvolle seminar de AMBITIE CODE! Op dit seminar haal je voor nog geen 60 euro 4 PE punten, zijn er interessante gastsprekers en het is een uitstekende gelegenheid om te netwerken. Ben je er ook bij? Koop hier je tickets.>>

Op jouw groei,
Erika Morren

})

Interesseformulier'Praktijkopleiding Mentorschap'

Indien je meer informatie wilt over het curriculum, de studiebelasting en lesvorm van de Praktijkopleiding Mentorschap dan nemen we graag met jou contact op. 

You have Successfully Subscribed!