Snel groeien als zelfstandig bewindvoerder klinkt fantastisch, maar zorgt helaas ook voor problemen. Je wilt namelijk naast de groei en het succes ook je klanttevredenheid optimaal houden.  Je wilt voldoen aan de administratieve last die de rechtbank je heeft opgelegd en je wilt uiteraard ook je verwijzers tevreden houden.

Beperk de hoeveelheid cliënten

Zelf adviseer ik bewindvoerders maximaal 2 tot 4 cliënten aan te nemen per maand om problemen te voorkomen. Ook al ben je heel enthousiast, het is beter om ervoor te zorgen dat er meer verspreiding in de opbouw van je dossiers zit. Dat kun je zelf goed in de hand houden door zelf het verzoek in te dienen en dit niet over te laten aan je cliënt. Ook kun je de aanmeldings- of intakegesprekken beter verspreiden. Soms is het zelfs beter voor de langere termijn om aan te geven dat je een wachtlijst hebt. Dit geeft namelijk aan dat je de kwaliteit hoog in het vaandel hebt. Let er dan wel op dat je blijft communiceren met cliënten die op je wachtlijst staan of met de verwijzers die deze cliënten aanbrengen. Als je dat niet doet, loop je het risico dat ze naar een ander gaan.

Welke problemen ik zelf heb ervaren tijdens deze groeifase varieerden tussen persoonlijke problemen, problemen met klanttevredenheid en zakelijke problemen (marketing, verwijzers).

  • Onrust omdat ik niet iedereen tevreden kon houden
  • Stress
  • De dag was te kort
  • Verlies van overzicht
  • Mijn beschikbaarheid verminderde
  • De reactietermijn op e-mails, telefoontjes en dergelijke werd groter
  • Mijn persoonlijke betrokkenheid werd minder
  • Verwijzers wijken uit naar andere bewindvoerders

Misschien herken je jezelf ook wel in één van deze genoemde punten of problemen of ervaar je nog andere problemen.

Schrijf hieronder de problemen die je ervaart bij de groei. Welke gevolgen heeft het voor jou gehad dat je iets te snel groeide? Schroom niet om dezelfde problemen te benoemen.

Hoe los je het op?

Maar wat doe je er aan, hoe los je het op, hoe ga je er mee om? Herstellen is soms erg lastig omdat je graag aan verwachtingen wilt voldoen die je in het begin gecommuniceerd hebt naar je verwijzers tijdens de marketingfase in het startproces van je onderneming. Toch is het helemaal niet erg om af en toe een herstel aan te brengen en aan te geven dat je hier en daar misschien te snel bent gegroeid waardoor je iets gas moet terug nemen. Ook is het helemaal niet erg om excuses te maken naar je bestaande cliënten voor de gevolgen die de groei met zich heeft meegebracht. Dat komt juist heel menselijk over.

Welke oplossingen heb jij tot nu toe bedacht om de problemen het hoofd te bieden? Hoe ben je ermee omgegaan? Of welke plannen heb je om het één en ander op te lossen? Ik ben zeer benieuwd naar jouw reactie. Deel jouw reactie in het reactieveld hieronder.

Zou jij ook graag op een goede manier willen groeien, zonder dat je alle prioriteiten uit het oog verliest? Vind je het ook belangrijk om het goed te doen voor je cliënten? Wil je graag het overzicht terug?  Dan wil ik jou graag helpen. Ik nodig je uit voor deelname van mijn GRATIS seminar “DE AMBITIE CODE”. Ik leer je tijdens dit seminar hoe je het beste prioriteiten kunt stellen. Ik help je bij het implementeren van efficiënte tools.

Je hebt nog 24 uur om kaarten te kopen voor DE AMBITIE CODE! Klik op deze link om je aan te melden. 

Op jouw groei!
Erika Morren

})

Interesseformulier'Praktijkopleiding Mentorschap'

Indien je meer informatie wilt over het curriculum, de studiebelasting en lesvorm van de Praktijkopleiding Mentorschap dan nemen we graag met jou contact op. 

You have Successfully Subscribed!